Skip to main content

SLAMAT JALAN BRO..

alhamdulillah thumma alhamdulillah

terlalu banyak kurnia Allah kepada hambanya.. hingga hr ini nikmat itu x pernah putus.. jika ditarik salah satu nikmat itu maka tempanglah hidup manusia.. dan tentunya nikmat yg paling besar dari dr seorang hamba adalah nikmat Iman dan Islam.. mengenal Allah dgn jiwa yg sedar bukan acah2 alim dan kelihatan suci.. 

Hidayah Allah dtg terkadang tanpa kita minta.. boleh jadi kita adalah sejahat2 manusia.. tp pada akhir hidupnya disapa dengn hidayah dan bolh jadi juga kita seperti sebaik-baik manusia.. tp akhir hidupnya disapa dgn jahiliah.. dan pastinya detinasi akhir hidup seseorang itu adalah kematian sperti apa yg mereka lalui.. seperti yg dibahaskan dalam hadis 4.. maka dgn itu pentingnya konsistensi atau keistiqomahan beramal spy tiada celah2 yg dapat ditembusi jahiliah. dan hal itu memerlukan usaha yg keras.. ya!! usaha keras.. kerana ia bersangkutan dangan nafsu, hal yang paling sulit dikendalikan.. dan menjadi titik lemah bagi manusia..

alhamdulillah.. syukur yang tak pernah henti.. kisah hr ini adalah tentang takdir.. 

semua org takdir yg tertulis untuknya adalah berbeza2.. tp tujuannya adalah 1 untuk melihat siapa diantara hamba2Nya yg paling bertaqwa seperti dalam surah al mulk ayat 2.. jika benar beriman.. maka apabila ditambahkan nikmat kepadanya maka dia akan bersyukur.. bila diberikan ujian lalu dia bersabar.. 

sesungguhnya kejayaan yg kita tempah hr ini mungkin sj atas berkat doa generasi kita yg terdahulu kepada anak cucunya dan Allah mengabulkan doa mereka..



dan hari ini aku tumpang bergembira dan bersyukur kerana Allah memilih adik aku utk menadah ilmu dibumi kinanah.. bumi para anbiya.. mungkin ramai keluarga yg dtg untuk melihat anak2 mereka buat kali terakhir sblm terbang jauh ke perantauan juga merasa gembira malah turut berbangga krn ada pewarisnya diizinkan sampai ke negeri barokah itu.. standard nya juga pasti beza dgn student tempatan kerana adanya tiket oversea.. begitulah apa yg dibayangkan oleh ibu2 dan ayah2..

tp apa yg aku rasakan bukan suatu yg perlu dijadikan kebanggaan.. tp sebaliknya suatu harapan yg sngt dlm.. kerana di bumi itu lahirnya pewaris2 dakwah yg qowiy yg x pernah berhenti berusaha agar graf islam itu kembali ditegakkan.. dan disitu juga sangat ramai pewaris dakwah yg menyampaikan risalah dengan jiz yg pure. tiada cairan.. dalam harapan itu adanya doa.. agar dia turut disapa tarbiah hingga dia menjadi sebahagian manusia yg berjuang untuk Islam.. krn bnyk org bisa menghafal quran.. bisa juga bercakap lantang dgn dalilnya yg padu.. tp x ramai yg benar2 faham yg disertakan dngn amal... kerana apa shj keupayaan/kejayaan yg kita dapat akan jd sia2.. kalo itu tidak menambahkan ketundukkan kepada Allah... krn hakikatnya semua itu pon dtg atas seiizinNya kpd kita.. 

dan akhir kata.. semoga terus dalam jagaanNya.. hadiah terbesar utk keluarga bknlah dgn dapat perform dlm study semata2.. tp sebanyakmana engkau bermanfaat utk umat dan agama ini.. kerana pahalanya insyallah akan terus samapai ke akhirat utk mereka..

#mybrogoingtocairo


Comments

Popular posts from this blog

BAHASA ALAM

Kehijauan adalah bahasa alam, yang minta diabadikan, Tuhan Maha Pencipta, dan manusia kerdil didalam-Nya Dialah yang melukiskan mendung dan warna, Kita manusia lemas tertegun dalam sinarnya.... 

FORUM REMAJA PERINGKAT KEBANGSAAN 2011

Penakit pisau seraut, Ambil galah batang lintabung, Seludang jadikan nyiru, Setitik jadikan laut, Sekepal jadikan gunung, Alam terbentang jadikan guru. Serangkap pantun yang begitu indah & tak sempat aku lontarkan sewaktu diarena spontan forum kebangsaan disebabkan tak cukup masa. Gambar ini hanya tinggal kenangan..disaat kami telah tiba dipuncak destisasi.Alhamdulillah setelah penat lelah kami berusaha, setelah setiap pagi kami luangkan MASA untuk latihan akhirnya kami berjaya sampai ketahap ini.Sesungguhnya kami tidak pernah kalah tetapi Allah menangguhkan kejayaan kami untuk kejayaan yang lebih gemilang.. Perjalanan kami untuk tiba ke peringkat kebangsaan sebanarnya mempunyai banyak liku.. Aku teringat kembali disaat tibanya waktu kami berangkat dari SMKA Nibong Tebal ke Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur sudah berapa kali kami sesat, tambahan pula pemandu kami adalah cikgu Mat yang sudah separuh umur dan seringkali keletihan(disebelah kiri gambar

SMKANT...

begitu aku rindukan tarbiah yang diberikan olh ustaz Dzulfakor, tak lupa ustaz Bukhari, dan yang paling aku rindukan kisah dan tarbiah dari ustazah Habibah... mereka adalah insan yang telah menempuh pelbagai dugaan hidup.. dan terlalu banyak pengalaman yang telah mereka peroleh.... memang banyak benda sebenarnya yg aku blajar di SMKA... betapa beruntungnya jika aku masih dapat merasakan suasana itu lg.. agar aku sntiasa disedarkan dan diingatkan.... ='(