Skip to main content

FORUM REMAJA PERINGKAT KEBANGSAAN 2011


Penakit pisau seraut,

Ambil galah batang lintabung,

Seludang jadikan nyiru,

Setitik jadikan laut,

Sekepal jadikan gunung,

Alam terbentang jadikan guru.


Serangkap pantun yang begitu indah & tak sempat aku lontarkan sewaktu diarena spontan forum kebangsaan disebabkan tak cukup masa.


Gambar ini hanya tinggal kenangan..disaat kami telah tiba dipuncak destisasi.Alhamdulillah setelah penat lelah kami berusaha, setelah setiap pagi kami luangkan MASA untuk latihan akhirnya kami berjaya sampai ketahap ini.Sesungguhnya kami tidak pernah kalah tetapi Allah menangguhkan kejayaan kami untuk kejayaan yang lebih gemilang..


Perjalanan kami untuk tiba ke peringkat kebangsaan sebanarnya mempunyai banyak liku.. Aku teringat kembali disaat tibanya waktu kami berangkat dari SMKA Nibong Tebal ke Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur sudah berapa kali kami sesat, tambahan pula pemandu kami adalah cikgu Mat yang sudah separuh umur dan seringkali keletihan(disebelah kiri gambar) kesian cikgu..kalaulah aku boleh memandu..dah lama aku yang bawak kereta tu..tapi apakan daya, aku hanya mampu duduk diam sahaja.. sebenarnya kami sesat tak lah begitu jauh..tetapi disebabakan jalannye begitu berbelit-belit, kami tersalah jalan..tp alhamdulillah km brjaya sampai ke DBP..


Bila kami dah sampai di DBP lain crita plk..sepatutnya kami kene sampai ketempat penginapan dulu daftar kat sane..kemuadian barulah hadir untuk majlis makan malam..Tapi tak mengapa..alang2 dah lewat kami melepak jew kat DBP tu..kami singgah kedai buku.. kami pusing2 kat dewan seminar..macam2 lagilah..kemudian timbul 1 idea dalam kepala otak kami..alang2 skolah kite je ade lat sini ape kate kalo kite cerobah dewan semenar..[hehehehe] kemudian kami cari urusetia...mane urusetia nih!!! nasib kami baik..bila dengn mudahnya dia mmpersilakan kami masuk ke dalam Dewan Seminar... yah!!! sekarang dewan ini kami yang punya!!! hmm untung jugak yew kami sesat. dengn izin Allah km sempat buat latihan dalam dewan itu, kami sepat test tempat duduk dan cuba utk mndapatkan posisi yang paling selesa...

cikgu Harison berkata(berbaju oren) sesungguhnya Allah telah mntakdirkan kamu untuk sampai kedewan ini..itu tanda2 org yang berjaya..


setelah selesai makan malam maka tibalah saat kami pulang ke Wisma Belia tempat penginapan kami.. pada mulanya urusetia tu suruh kami naik bas..tapi dah ramai sangat kami cakap kami nak naik kereta ja..tanpa diduga..skali lagi kami sesat!!! masyaAllah..apa sudah jadi ni..jam menunjukkan pkl 11.30 p.m..waduh gawat nih... dah la nk berforum besok..takpa2..sabarkan hati relexskan diri. insyallh pasti ade jalannya..kemudian dah sesat jauh sangat, kami terberenti dibelakang bas rosak..Syahiran pergila tanya pakcik bastu..lama jugakla anak terune tu pergi tanya..bila dia blk km ingt dia dah dpt..tp dia mntak pen dan kertas...pulak!!! ni kes x blh ingt la tu..kemuadian km cuba inisiatif lain..tahan teksi atas nasihat ayah Iman. Alya dengan Rawahah dapt pengalamn baru tahan teksi..tp nmpak macm malu2 jew..heheh...tp jalan tu sempit kereta tak blh berinti..last2 pakcik bas yg tlg terangkan arah td cakap..senang ikot blakang bas saya..saya tlg tunjkkan arah..wah terlepas 1 bebanan..baiknya pakcikni dia hantor kami sampai ke depan pintu Wisma Belia tanpa meminta sesen pun..Cikgu Harison berkata lagi kalau niat kita ikhlas Allh akan bntu kita..Alahmdullh kami datang dengan tujuan yg satu iaitu untk menyampaikan ilmu..


Pada besok harinya..tibalah masa yang kami nanti2kan..iaitu waktu pertandingan..berdebar tu x payah cakaplah..macam nak terkeluar jntung den nih..tp bila kita ingt tujuan kita yg satu untk mnympaikn ilmu dn juga krn Allh..segala ketakutan itu akan hilang dengan sendirinya..km telah buat yang terbaik dan sehabis mesra..cikgu pn tak pernah berhenti memberi nasihat..malah persembahan kami mndapt feedback dr org sarawak..maklumlah km bnyk becakp pasal negri sarawak... itu merupakan sesuatu yg positif.




Setelah selesai pertandingan separuh akhir kami mennti keputusan siapakh yg layk utk ke final.. tibe2 keputusan ditangguhkn pd besok pg...waduh ini yang tak best nih.. tp km tetap bersabar..malam 2 kami buat sedikit latihan utk persedian pada besok hari..memang seronok..semua peserta forum berkumpul dalam bilik cikgu Harison..

pejam celik masanya dah tiba..tapi takdir bicara lain..harapan kami hanya sampai disini.. km tak dapat ke final..yang dapat skolah dr Kelantan,Johor,Sabah dan Kedah..tahniah utk korang.. itulah yang telah ditentukan olh Maha Pencipta.. kemuadian kami tros baliklah.. tibe2 aku teringat pesanan Cikgu harison mengenai IKHLAS..

antara yg aku ingt dia berkata.. diantara tanda2 org yg ikhlas ialah

1) Allah hilangkan ketakutan pada dirinya dan Allah berikan keberanian

2) Dia tidak kecewa dengan kekalahan kerana niatnya adalah untk sampaikan ilmu..

yang lagi dua aku tak ingatlah.. tapi yang pasti kata2 itu aku pegang.. dan aku harus belajar mengenai konsep redho...









Comments

  1. Tahniah!!!

    Ana suka statement enti, "sesungguhnya kami x pernah kalah tetapi Allah menangguhkan kejayaan kami utk kejayaan yg lebih gemilang"... ana doakan kejayaan sentiasa menjadi milik antum sekalian...

    bila di'mention' nama cikgu harison dlm post enti, tetiba rindu terhadap ilmu2 yg dismpaikna oleh cikgu harison terhadap ana... syukran ye sbb ada letak pesanan cikgu harison kt cnie... syukran atas perkongsian ilmu nie.... (^_^)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum... klau tak slap ni psukan yang tjuk dia berkenaan sungai tu kn?.. ^_^
    jgan ptus asa ucpan di beri,
    harapan agar kta dpat berjumpa lagi. =)

    ReplyDelete
  4. tiba-tiba terjumpa blog ni, terus ter throwback masa Peringkat Kebangsaan 2011, saya pun bersorak juga masa kumpulan anda selesai berforum, hebat! saya salah seorg peserta forum Sabah masa itu, ingat lgi nak tunggu giliran dalam dewan tu nervous dia bukan main hahahahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah, sy sendiri pon dah lama x bukak blog nih, blog zaman skolah... skarang baca balik mengucap panjang jerr... dah 10 tahun rupanya...

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

BAHASA ALAM

Kehijauan adalah bahasa alam, yang minta diabadikan, Tuhan Maha Pencipta, dan manusia kerdil didalam-Nya Dialah yang melukiskan mendung dan warna, Kita manusia lemas tertegun dalam sinarnya.... 

SMKANT...

begitu aku rindukan tarbiah yang diberikan olh ustaz Dzulfakor, tak lupa ustaz Bukhari, dan yang paling aku rindukan kisah dan tarbiah dari ustazah Habibah... mereka adalah insan yang telah menempuh pelbagai dugaan hidup.. dan terlalu banyak pengalaman yang telah mereka peroleh.... memang banyak benda sebenarnya yg aku blajar di SMKA... betapa beruntungnya jika aku masih dapat merasakan suasana itu lg.. agar aku sntiasa disedarkan dan diingatkan.... ='(